Selasa, 21 Januari 2014

Keperluan kalsium dan manfaatnya

Beberapa fakta penting mengenai kalsium yang perlu Anda ketahui:

1. Kalsium adalah mineral yang paling banyak diperlukan oleh tubuh.

Keperluan harian kalsium

  • Ibu hamil dan Ibu Menyusu : 1200 mg
  • Bayi kurang 5bulan : 400mg
  • Bayi 6-12bulan : 600 mg
  • kanak-kanak 1-10 tahun : 800 mg
  • remaja 11-24 tahun : 1200 mg
  • Dewasa di atas 25 tahun  : 800 mg
  • Warga emas usia 50 tahun ke atas :1.000 m
Sekitar 99% kalsium berada pada jaringan tulang dan gigi, sisanya berada di darah dan sel-sel tubuh

Manfaat kalsium 

Terdapat pelbagai manfaat kalsium bagi tubuh, antara lain:

Pembentukan dan pemeliharaan tulang dan gigi. 
Anak-anak memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang dan gigi mereka. Kekurangan kalsium dapat mengakibatkan pertumbuhan tulang anak tidak sempurna dan menderita penyakit rickets. Orang dewasa membutuhkan kalsium untuk terus-menerus meremajakan sistem tulang dan giginya. Mineral di tulang dan gigi kita tergantikan 100% setiap tujuh tahun sekali.

Mencegah osteoporosis. 
Bila tidak mendapat cukup kalsium dari makanan, tubuh akan mengambilnya dari “bank kalsium” pada tangan, kaki dan tulang panjang lainnya. Kekurangan pengambilan kalsium dalam waktu lama akan mengakibatkan tubuh mengambilnya langsung dari tulang-tulang padat. Hal ini mengakibatkan tulang rapuh dan mudah patah (osteoporosis). Bila seorang wanita dari umur 20 tahun setiap harinya mengambil kalsium 400 mg lebih rendah daripada yang diperlukankan, pada umur 55 tahun tulangnya rapuh 1/3 bahagian

Penyimpanan glikogen
Kalsium berperanan dalam proses penyimpanan glikogen. Bila tidak ada kalsium, tubuh akan merasa lapar terus-menerus kerana tidak dapat menyimpan glikogen.

Melancarkan fungsi otot, otak dan sistem saraf. 
Otot, otak dan sistem saraf memerlukan kalsium agar dapat berfungsi optimum. Kekurangan kalsium dapat menyebabkan spasme (kejang) otot dan gangguan fungsi otak dan sistem saraf.


Terlalu banyak kalsium dapat berbahaya bagi tubuh.

Tubuh tidak dapat menyerap kalsium bila tidak memiliki cukup magnesium dan fosfor. Magnesium dan fosfor mengubah bentuk kalsium sehingga dapat diserap tubuh. Kalsium dan magnesium diedarkan oleh tubuh melalui albumin dalam darah. Terlalu banyak kalsium akan membuat magnesium terdesak dari albumin sehingga tidak tersalurkan lewat darah dan tubuh akan kekurangan magnesium. Bila tidak cukup mendapat magnesium, ginjal tidak dapat memproses kalsium sehingga dapat terjadi endapan batu ginjal. Selain fosfor dan magnesium, vitamin D, zinc dan zat besi juga diperlukan dalam pengolahan kalsium dan dapat terdesak peranannya oleh kalsium yang berlebihan. Konsumsi kalsium, magnesium, fosfor, vitamin D, zinc dan zat besi harus seimbang agar tubuh tetap sehat.
  • Minum berlebihan dan olahraga berat dapat membuang banyak kalsium dan magnesium dari tubuh. Tambahkan konsumsi kalsium setelah bekerja dan berolah raga berat. Jangan minum berlebihan.






Testimoni Ostematrix






tak suka minum susu???

gantikan dengan ostematrix..


DAPATKAN SUMPLEMEN SHAKLEE HARI INI

sms/whatsapp/telegram 
0124432152 JULIA JAMIL
SID 998011


~sentiasa bersama anda!!~

0 ulasan:

Catat Ulasan

TINGGALKAN LINK ANDA!! SAYA NAK BLOGWALKING