Rabu, 24 September 2014

PENTINGNYA KALSIUM BUAT IBU HAMIL

Makanan yang mengandung kalsium sangat diperlukan oleh ibu hamil terutama memasuki trimester kedua dan trimester ketiga kehamilan

Salah satu nutrisi penting yang wajib ada dalam makanan yang di ambil oleh ibu hamil ialah kalsium.Terutamanya bila ibu hamil trimester ke 2 dan ke 3.


Kenapa Kalsium diperlukan???


Pada trimester ke 2 kehamilan, pertumbuhan janin akan menjadi lebih pesat dari sebelumnya, bahkan boleh mencapai sehingga 10gram setiap hari. 

Nampak tak pentingnya kalsium ni???

oleh itu keperluan kalsium ibu hamil lebih perlukan kalsium berbanding wanita tidak hamil. Wanita biasa memerlukan lebih kurang 1000mg/hari namun apabila wanita itu hamil keperluannya meningkat menjadi 1500mg/hari.

Sumber makanan yang tinggi kalsium

sayuan hijau
bijian
kekacang
daging
telur
susu

Tanda-tanda ibu hamil kurang kalsium


Kekejangan
Banyak faktor yang boleh menyebabkan terjadinya kekejangan salah satunya kekurangan kalsium. Kebiasaan kekejangan berlaku pada bahagian kaki kerana bebanan kandungan menekan saraf-saraf yang mengarah ke keki sehingga urat kaki menjadi bengkak.

tip atasi kekejangan semasa hamil

Pertumbuhan tulang janin yang tidak sempurna

Kurangnya kalsium saat hamil tidak hanya dirasakan oleh ibu hamil, tetapi janin juga boleh mendapat akibatnya. Janin mungkin mengalami gangguan pertumbuhan sehingga ada kemungkinan bayi lahir dengan keadaan tulang yang mudah rapuh

Risiko osteoporosis

Dalam kandungan, janin akan mengambil keperluan kalsium ibu hamil, sehingga akibatnya akan membuat ibu berisiko mendapat osteoporosis



Perkembangan bayi menjadi lambat

Kekurangan kalsium sewaktu hamil juga boleh menyebabkan perkembangan bayi menjadi perlahan seperti kemampuan duduk dan merangkak menjadi lambat dari kebiasaan bayi normal. 
Selain itu, anak juga menderita penyakit tulang yang disebabkan kandungan kalsium dalam susu ibu.


Semasa pengambilan kalsium disarankan kurangkan mengambil serat kerana serat boleh mengurangkan penyerapan kalsium ke dalam usus. 

selain itu kurangkan juga alkohol, rokok dan minuman berkafein (tak lebih dari 3gram sehari) dan berkarbonat




************************************************


DAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE HARI INI

Cash On Delivery 

SG PETANI, GUAR CHEMPEDAK, YAN-KEDAH
KEPALA BATAS, PERAI-PULAU PINANG

POSLAJU SELURUH MALAYSIA

0124432152
iR JULIA BINTI JAMIL
998011
juliajamil79@yahoo.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

TINGGALKAN LINK ANDA!! SAYA NAK BLOGWALKING